قالی نفیس و تاریخی حسینیه بیجار مرمت شد


مرمت تخصصی یکی از کناره های مجموعه چهار تخته قالی نفیس حسینیه بیجار با 126 سال قدمت پایان یافت.

به گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان با اعلام این خبر گفت: کناره یاد شده یکی از چهار تخته قالی حسینیه بیجار موسوم به چهارگوهر بیجار و متشکل از دو تخته کناره، یک میان قالی و یک سرانداز (کله گی) در ابعاد 110 متر مربع است که در سال 1309 ه . ق از سوی علیرضا خان امیرتومان برای استفاده در حسینیه بیجار تولید و وقف مجالس عزاداری خامس آل عبا شد. 

به گزارش روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی محمد رشیدی، ایجاد نقشه امتداد کناره ها در دونقطه از سرانداز، به گونه ای که پس از چینش قالب ها فرم یکپارچگی آن حفظ شده و امتداد متن کناره ها با سرانداز بدون انقطاع  ادامه می یابد را از ویژگی های انحصاری این مجموعه فرش عنوان کرد. 

لاله عربشاهی کارشناس ناظر استان در خصوص مرمت این قالی ها گفت: مستند نگاری و مرمت چهار تخته قالی نفیس حسینیه بیجار که به دلیل مرور زمان، عدم مراقبت و نگهداری دچار آسیب‌دیدگی و پوسیدگی در جای جای سرانداز، میان قالی و کناره ها شده بود از تیرماه سال 94 با انعقاد قرارداد با رسول روفه گر یکی از رفوگران بنام فرش و پس از جمع آوری و قرار گیری قالی‌ها در محلی مناسب آغاز شد و طی دو ماه مرمت سرانداز با 50 مورد پوسیدگی پس از شناسایی نوع و کیفیت مواد اولیه، آنالیز رنگهای موجود و پس از تهیه پشم دست ریس محلی و رنگرزی با شیوه محلی صورت گرفت.

عربشاهی مرمت تخصصی کناره راست مجموعه قالی حسینیه را که دارای 9 مورد آسیب دیدگی و پوسیدگی گسترده تری بود را از جمله اقدامات مرمتی تابستان سال جاری برشمرد و افزود: مرمت این کناره نیز با مطالعه دقیق علمی در محل های آسیب دیده و تجزیه و تحلیل عناصر تشکیل دهنده با گزینش بهترین راهکارهای ممکن و روش های کاملا حرفه ای طی دو ماه به پایان رسید. 

قالی بیجار یکی از اصیل‌ترین فرش‌های ایرانی است و زیبایی و دوام آن شهرت جهانی دارد. وجود تعداد زیادی از قالی های قدیمی بافت بیجار که هم‌اینک در موزه‌های بزرگ فرش در داخل و خارج کشور نگهداری می‌شوند، گواهی بر این مدعاست. 

ویژگی شاخص فرش بیجار، ساختار متراکم این قالی هاست. بافت آنها به گونه‌ای است که نمی‌توان آن‌ها را تا کرد و از این رو فرش آهنین نیز نامیده می شود.  نقش فرش‌های این منطقه بیشتر شامل طرح‌های منظم است و به نسبت نوع روستایی آن، دارای خطوط ملایم‌تر و نقش مایه‌هایی طبیعی‌تری است. در این طرح‌ها، نقوش کلاسیک ایرانی بزرگ شده و در کنار نقش‌هایی که تحت تأثیر مدل‌های روستایی و قبیله‌ای است، دیده می‌شوند. این قالیچه‌ها که از جذابیت و گیرایی خاص برخوردارند، بافتی ظریف دارند و اصالت و سادگی در طرح و رنگ آنها مشهود است.

انتهای پیام/



لینک منبع

درباره نویسنده

نوشته های مرتبط

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *